Wyniki badania konsumenckiego klientów indywidualnych

Wyniki badania konsumenckiego klientów indywidualnych

W 2023 roku zostało przeprowadzone badanie konsumenckie klientów indywidualnych. Wzięła w nim udział reprezentatywna grupa 1802 respondentów w wieku 15+. Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował raport „Funkcjonowanie rynku telekomunikacyjnego, część indywidualna”. Jakie są jego wyniki?

  • co piąty badany dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, rozwoju technologii jak i poprawy jakości usług
  • do najlepiej ocenianych aspektów rynku telekomunikacyjnego w Polsce należy jakość usług (87%), ich dopasowanie do potrzeb klientów (86%) oraz różnorodność (85%)
  • dobrze oceniona jest również jakość obsługi klientów (81%)
  • nieco gorzej wypada przejrzystość ofert (75%)
  • najgorzej oceniona została kwestia skuteczności reklamacji i rozpatrywania skarg, która została oceniona pozytywnie przez 60% respondentów.

 

Telefonia komórkowa

Z raportu UKE wynika, że najpopularniejszą usługą w Polsce jest telefon komórkowy, z którego korzysta 97% respondentów. Z kolei aż 79% badanych używa Internetu w telefonie. Odsetek ten wyraźnie maleje wraz z wiekiem i w grupie osób 60+ wynosi już tylko 42%. Konsumenci najczęściej wybierają usługi telefonii komórkowej (97%) a 79% spośród nich korzysta z dostępu do internetu w telefonie, głównie celem wyszukiwania informacji (80%), skorzystania z poczty elektronicznej (75%) lub komunikatorów internetowych (71%).

 

Telewizja

Równie popularną jak telefonia komórkowa usługą jest telewizja, którą ogląda 80% badanych.

 

Telefonia stacjonarna

Z telefonu stacjonarnego korzystało w 2023 roku zaledwie 7% badanych. Trend w tym przypadku jest odwrotny niż w przypadku telefonów komórkowych, ponieważ największą popularnością telefon stacjonarny cieszy się wśród osób starszych i słabiej wykształconych. A korzystamy z nich przede wszystkim z przyzwyczajenia (60%).

Raport_badanie_konsumenckie-klienci_indywidualni

Dostęp do Internetu

Z raportu UKE wynika, że 74% mieszkańców Polski w wieku 15+ korzysta z Internetu. Taki sam jest również odsetek osób, które mają dostęp do Internetu stacjonarnego. W przypadku respondentów, którzy zadeklarowali, że nie korzystają z usługi Internetu, zapytano ich również o powód takiego stanu rzeczy. 62% odpowiedziało, że Internet nie jest im potrzebny, a połowa (50%) nie umie z niego korzystać.

 

Jeśli chodzi o usługi internetowe, z których korzystamy najczęściej, są to:

  • poczta elektroniczna (84%),
  • wyszukiwanie informacji (80%),
  • bankowość internetowa (76%),
  • komunikatory internetowe (71%),
  • media społecznościowe (68%),
  • przeglądanie stron internetowych (67%),
  • zakupy w Internecie (55%),
  • gazety lub wiadomości internetowe (49%),
  • usługi aplikacyjne (47%),
  • telewizja/filmy, telewizja na żądanie (36%),
  • sprawy urzędowe (34%).

 

Bezpieczeństwo

Większość badanych zna i stosuje zasady bezpieczeństwa zarówno podczas korzystania z internetu. 76% respondentów korzysta z programów antywirusowych, aby zabezpieczyć prywatny komputer/laptop przed zagrożeniami w sieci, choć przypadku smartfonów wskaźnik ten jest nieco niższy i wynosi 62%. 57% badanych korzystających z internetu potrafi sprawdzić, czy korzysta z bezpiecznego połączenia z internetem.

 

Pozostałe informacje

Z pojęciem usługi OTT (Over the Top) spotkało się 32% respondentów, choć wielu z nich rozpoznaje dostawców tych usług, takich jak: Messenger (94% znajomości), WhatsApp (88%), Skype (53%) – usług streamingu wideo – Netflix (79%), HBO Max (55%), Disney+ (49%) – oraz muzyki – Spotify (50%), Tidal (39%).

Pakiet usług posiada 48% badanych. 63% posiada pakiet 3 usług, rzadziej 4 (20%), czy 2 (15%). Najczęściej w pakiecie kupowana jest telewizja, internet stacjonarny, telefonia komórkowa i internet mobilny.

78% osób spotkało się z pojęciem sieć 5G. Nadal duża część z nich (52%) uważa, że pole elektromagnetyczne może mieć negatywny wpływ na zdrowie człowieka. Z pojęciem sztucznej inteligencji spotkało się 70% badanych, a 21% z nich korzystało choć raz z narzędzi sztucznej inteligencji – np. czatu GPT.

27% spośród ankietowanych spotkało się z ideą internetu rzeczy. Największe korzyści płynące z IoT, jakie postrzegają konsumenci, to przede wszystkim możliwość monitorowania stanu zdrowia (62%), korzystanie z aplikacji i powiadomień dotyczących zagrożeń (52%), łatwiejsze zarządzanie urządzeniami domowym (48%) oraz łatwiejszy dostęp do danych (41%).

Więcej i bardziej szczegółowych informacji znajduje się w załączonym raporcie z badania konsumenckiego klientów indywidualnych. Zapraszamy do lektury!

Raport_badanie_konsumenckie-klienci_indywidualni